Otomatik Vites Araba Kullanım Teknikleri

Büyük şehir başta olmak üzere hemen hemen her yerde özellikle de sabah ve akşam daha da yoğun olan şehir içi trafiğinde araç kullanmak oldukça sabır istiyor. Saatlerce trafikte geçen zamanla stresin daha da arttığı düşünülürse, bu kadar yoran bir trafik akışı söz konusuyken sürücülerin rahatlığı çok daha fazla önem kazanıyor. Düz vitesli araba tercih etmeyen ve otomatik vites arabalara yönelenlerin sayısı bu nedenle günümüzde her geçen gün daha da artmakta.Özellikle kadınların ve rahat araba kullanmak isteyen erkeklerin tercih ettiği otomatik vitesli arabalara talep arttıkça, düz vitesli araçlar ile aralarındaki fiyat farkı da azalmış durumda. Her ne kadar aradaki fiyat farkı azaldıysa da, otomatik vites arabaların düz vites arabalara göre biraz daha fazla yakıt tükettiği düşünülüyor. Otomatik vitesli arabaların daha çok yakıt tükettiği ya da motor aksamının, otomatik şanzımanlarının çabuk bozulduğu gibi önyargılar söz konusu olsa da teknolojik yönden desteklenmiş ve yakıt tüketimi azaltılan yeni nesil tiptronik şanzımanlarda bu önyargılar pek de geçerli olmuyor.Otomatik vitesli arabaların artıları tabi ki fazla. Hem kullanımının düz vitese göre daha rahat olması hem de dur-kalk yaparken vites değiştirme zorunluluğunu ortadan kaldırması ve yokuşlardaki kalkışlarda arabanın kaymaması nedeniyle otomatik vitesli arabalar oldukça cazip. Ayrıca vites değiştirme ve debriyaj kullanımı gibi hareketlere ihtiyaç duyulmaması nedeniyle, otomatik vitesli araba kullanırken direksiyon hakimiyeti ve manevra yapabilme kabiliyeti artar, sürücü trafiğin akışına çok daha rahat odaklanabilir.Özellikle yeni araç kullanmaya başlayanlar için otomatik vitesli araba kullanımı oldukça rahat. Debriyaj kullanma gereğinin olmaması ve stop ettirme gibi bir sıkıntının olmaması nedeniyle sürücü kendini stres altında hissetmeden trafiğe daha çok dikkatini verebiliyor.Otomatik vitesli araba kullanmak oldukça kolay. Vites üzerindeki harflerin ne anlama geldiğini, bu harflere bağlı olarak yapılacak bazı hareketleri bilmek ve uygulamak otomatik vitesli araba kullanmak için yeterli.Otomatik vitesli araba sürenler gaz ve fren pedalını sağ ayağıyla kullanırlar, genelde sol ayağını kullanmazlar. Vites kolunun üzerinde bulunan P, R, N ve D harflerinin her birinin bir anlamı var. Araba park halindeyken ya da uzun süreli bekleme halindeyken ya da araç ilk çalıştırılacağı zaman vites P konumuna getirilmelidir. Vites P veya N konumuna getirilmediği sürece araba çalışmaz. Araba ilk çalıştırılacağı zaman gaz pedalına basılarak arabaya gaz verilmesine gerek yoktur. Sadece araba kalkış yaparken frene basılmalı ve vites D konumuna getirilmeli, el freni indirilmelidir. Vites D konumundayken kendini birinci vitese ayarlamakta olup arabanın hızı arttıkça, hıza bağlı kalarak uygun vites derecesini araba kendi ayarlar. Hareket halindeki araçta R, P ve N konumlarına geçiş yapılmamalıdır.Araba geriye gidecekse vites R konumuna getirilir. N konumunda ise araç boştadır. N konumundaki vites, düz vitesli araçların vitesini boşa alma durumu ile aynıdır. Vites kolu üzerinde P, R, N, D harfleri dışında yer alan düğme aracın park halinde veya geri gitme halindeyken vites değişimin gerekli olduğu durumlarda kullanılmaktadır.

 

SÜRÜCÜ/SÜRÜCÜ ADAYI VE ARAÇLARA İLİŞKİN KOD TABLOSU
(01/01/2016)
a) TABİPLER TARAFINDAN KULLANILACAK KODLAR 
01. Görüşün düzeltilmesi ve/veya korunması 
01.01. Gözlük
01.02. Kontakt Lens(ler)
01.05. Göz siperi
01.06. Gözlük veya kontakt lensler
01.07. Kişiye özel optik aygıt
02. İşitme desteği/iletişim desteği
03. Uzuvlara yönelik protez/ortez 
03.01  Kol/kollar için protez/ortez
03.02  Bacak/bacaklar için protez/ortez
47.  İki tekerlekli araç kullanamaz
61. Gece araç kullanamaz (gece: güneş batımından bir saat sonra ve güneş doğduktan bir saat önce)
64. Aracınının hızı Karayolları Trafik Yönetmeliğinin 100 üncü maddesinde belirtilen hız sınırlarından 10 km daha az olmalıdır.
101. Monoküler
102. Ambulans, ticari araç veya resmi araç  kullanamaz
103. Sağlık raporu yenileme süreleri
103.01 Üç ayda bir sağlık kontrolü
103.02  Altı ayda bir sağlık kontrolü
103.03  Yılda bir sağlık kontrolü
103.04  Üç yılda bir sağlık kontrolü
103.05  Beş yılda bir sağlık kontrolü
b.TRAFİK KURULUŞLARINCA KULLANILACAK KODLAR                                                                                                                                
62. Kişinin yaşadığı yere göre …….km yarıçapı içinde veya yalnızca şehir/bölge içerisinde araç kullanabilir
63. Araçta yolcu taşıyamaz
65. En az kendi sürücü belgesi sınıfına sahip bir sürücü belgesi bulunan birinin refakatinde araç kullanabilir
66. Römorklu araç kullanamaz
67. Otoyollarda araç kullanamaz
68. Araç cinsine bakılmaksızın 0,20 promil üzerinde alkollü araç kullanamaz
69. EN 50436’ya uygun olarak alkol kilidi donanımına sahip araçların kullanımıyla sınırlıdır. Son kullanım tarihinin gösterimi opsiyoneldir (örneğin “69” veya “69(01.01.2016)”)
70. … tarafından verilen … No.lu belge değişimi (üçüncü bir ülke durumunda AB/BM ayrımına olanak sağlayan işaret; örneğin “70.0123456789.NL”) (Açıklama: Başka bir ülke tarafından verilen belgenin üçüncü bir ülke tarafından değiştirilmesinde ilgili ülkenin işareti ve belgenin numarası yazılır)
71. … No.lu belge yedeği (üçüncü bir ülke durumunda AB/BM ayrımına olanak sağlayan işaret; örneğin “71.987654321.HR”) (Açıklama: Başka bir ülke tarafından verilen belgenin üçüncü bir ülke tarafından verilen belgenin yenilenmesi sırasında ilgili ülkenin işareti ve belgenin numarası yazılır)
73. Sadece dört tekerlekli araçları kullanabilir.
79. Motosiklet/Motorlu bisiklet kullanımına ilişkin sınırlandırmalar ile BE sınıfı sürücü belgesine ilişkin düzenlemeler
79.01. Sadece sepetli veya sepetsiz iki tekerlekli araçları kullanabilir.
79.02. Sadece M sınıfı sürücü belgesiyle kullanılabilen üç veya dört tekerlekli araçları kullanabilir.
79.03. Sadece üç tekerlekli araçları kullanabilir.
79.04. Üç tekerlekli araçlarda azami ağırlığı 750 kg. geçmeyen (hafif römork) römorkları takarak kullanabilir.
79.05. Güç/ağırlık oranı 0.1 kW/kg’ın üzerinde olan ve A1 sınıfı sürücü belgesiyle kullanılabilen motosikletleri kullanabilir.
79.06. İlgili tip onayı yönetmeliklerine aykırı olmamak kaydıyla, izin verilen en fazla ağırlığı 3.500 kg’ı geçen BE sınıfı araçları kullanabilir.
80. “24” yaşını doldurmadan A sınıfı sürücü belgesiyle kullanılabilecek iki tekerlekli araçları kullanamaz.
81. “21” yaşını doldurmadan A sınıfı sürücü belgesiyle gücü 15 kilovatı aşan üç tekerlekli motosikletleri kullanamaz.
95. 2003/59/EC No.lu Direktif’in belirttiği profesyonel yeterlik şartını … tarihine kadar sağlayan sürücüler.
96. B sınıfı sürücü belgesiyle 4.250 kg’a kadar olan otomobil ve kamyonet cinsi birleşik araçları da kullanabilir. (Açıklama: Belge sahibi, ilgili tip onayı yönetmeliklerine aykırı olmamak ve 29/5/2013 tarihli ve 28661 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Milli Eğitim Bakanlığı Özel Motorlu Taşıt Sürücüleri Kursu Yönetmeliğinde belirtilen; eğitimi tamamlamak ya da yetenek ve davranış sınavını geçmiş olmak kaydıyla azami yüklü ağırlığı 4.250 kilograma kadar olan birleşik araçları kullanabilir.)
97. 3821/85 (2) (AET) No.lu Konsey Tüzüğü’nün yetki alanına giren C1 sınıfı araçları kullanmaya yetkili değildir
c. MİLLİ EĞİTİM BAKANLIĞINCA KULLANILACAK KODLAR     
104. Sürücü kursunda otomatik vitesli araçla eğitime ve sınava katılarak sertifika alanlar sürücü belge sınıfına uygun sadece otomatik vitesli araçları kullanabilir.
105. İş Makineleri
105.01 Yüzey Kazıma Makinesi
105.02 Beko Loder (Kanal Kazıma Makinesi)
105.03 Dozer (lastik tekerlekli)
105.04 Ekskavatör
105.05 Finişer
105.06 Forklift
105.07 Greyder
105.08 Mobil Rıhtım Vinci
105.09 Silindir
105.10 Vinç (Lastik tekerlekli)
105.11 Loder (Yükleyici)
105.12 Delik Delme ve Sondaj Makinesi
105.13 Zemin Süpürme Makinesi
105.14 Biçerdöver
105.15 İş Kamyonu
105.16 İş Makinesi (Yükleyici)
105.17 Terminal Traktör
105.18 Serdümen
105.19 Konteyner Saha Köprü Vinci
105.20 Konteyner Rıhtım Köprü Vinci
105.21 Konteyner Dorse Vinci
105.22 Dolu Konteyner Makinesi
105.23 Boş Konteyner Makinesi
105.24 Akaryakıt İkmal Makinesi
105.25 Pamuk Hasat Makinesi
105.26 Pamuk Toplama Makinesi
105.27 Arazöz
105.28 Beton Pompası
105.29 Oto Kreyn
105.30 Kazıyıcı-Yükleyici
105.31 Mobil Vinç
105.32 Mack Taşıyıcı
105.33 Mıcır Serici
105.34 Asfalt Serme Makinesi
105.35 Manlift
105.36 Kaldırma Taşıma Vinci
105.37 Rotatif Kamyon(Kar savurucu)
105.38 Seyyar Parcar Boşaltma, Temizleme ve Yükleme Makinesi
105.39 Bezelye Hasat Makinesi
105.40 Transmikser
 d) SÜRÜCÜ ADAYLARI VE SÜRÜCÜLERDE ARANACAK SAĞLIK ŞARTLARI İLE MUAYENELERİNE DAİR YÖNETMELİĞİN 4’ÜNCÜ MADDESİNİN SEKİZİNCİ FIKRASI KAPSAMINDA OLUŞTURULAN KOMİSYON TARAFINDAN KULLANILACAK  KODLAR
10. Modifiye vites
10.02 Otomatik vites 
10.04 Uyarlanmış vites kolu
15. Modifiye edilmiş debriyaj
15.01 Uyarlanmış debriyaj pedalı
15.02 Manuel debriyaj
15.03 Otomatik debriyaj
15.04 Debriyaj pedalının çalışmasını ya da aktivasyonunun durmasını önlemeye yönelik tedbir 
20. Modifiye edilmiş fren sistemleri
20.01 Uyarlanmış fren pedalı
20.03 Sol ayağa uyarlanmış fren pedalı
20.04 Tabana göre uyarlanmış fren pedalı
20.05 Eğik fren pedalı
20.06 Elle çalıştırılan fren
20.07 Azami Birim Kuvveti ile çalıştırılan fren… (N) (örnek: “20.07 (300N)”)
20.09 Uyarlanmış park freni 
20.12 Fren pedalının tıkanmasını önlemeye ya da aktivasyonunu sağlamaya yönelik önlem
20.13 Diz ile harekete geçirilen fren
20.14 Harici güçle desteklenen fren sistemi
25. Modifiye hızlanma sistemi
25.01 Uyarlanmış hız pedalı
25.03 Eğik hız pedalı
25.04 Manuel hız pedalı
25.05 Diz ile harekete geçirilen hız pedalı
25.06 Harici güçle desteklenen hızlanma sistemi
25.08 Soldaki hız pedalı
25.09 Hız pedalının tıkanmasını önlemeye ya da aktivasyonunu sağlamaya yönelik önlem
31. Pedal uyarlamaları ve pedal tedbirleri
31.01 Paralel pedallar ekstra seti
31.02 Aynı seviyede ya da aynıya yakın seviyede pedallar
31.03 Pedallar ayak yardımıyla çalıştırılmadığında hızlanma sistemi ve pedalların tıkanmasını önlemeye ya da aktivasyonunu sağlamaya yönelik önlem
31.04 Yükseltilmiş zemin
32. Kombine fren ve hızlanma sistemi
32.01 Tek elle idare edilen kombine fren ve hızlanma sistemi
32.02 Dış bir güç tarafından idare edilen kombine fren ve hızlanma sistemi
33. Kombine fren, hız ve direksiyon sistemi
33.01 Tek elle dış kuvvet tarafından idare edilen kombine hızlanma, fren ve direksiyon sistemi
33.02 İki elle dış kuvvet tarafından idare edilen kombine hızlanma, fren ve direksiyon sistemi
35. Modifiye kontrol düzeni (far düğmeleri, cam sileceği, korna, sinyal lambaları, vb.)
35.02 Direksiyonu bırakmadan kullanılabilen kontrol cihazları
35.03 Direksiyondan sol eli çekmeden kullanılabilen kontrol cihazları 
35.04 Direksiyondan sağ eli çekmeden kullanılabilen kontrol cihazları
35.05 Direksiyon ve hız ile frenleme mekanizmalarının kontrolünü kaybetmeden idare edilebilen kontrol cihazları
40. Modifiye direksiyon
40.01. Azami birim kuvveti ile çalıştırılan direksiyon … (N) (örneğin: “40.01(140N)”)
40.05. Uyarlanmış direksiyon simidi (daha büyük/kalın direksiyon simidi, azaltılmış çap, vb.)
40.06. Direksiyon simidinin uyarlanmış pozisyonu 
40.09. Ayakla işletilen direksiyon 
40.11. Direksiyon simidinde yardımcı cihaz (topuz, direksiyon çatalı vb.)
40.14. Tek elle/kolla işletilen alternatif uyarlanmış direksiyon sistemi
40.15. İki elle/kolla işletilen alternatif uyarlanmış direksiyon sistemi
42. Modifiye edilmiş arka/yan görüş cihazları
42.01. Arka görüş için uyarlanmış cihaz
42.03. Yan görüş sağlayan ek iç cihaz
42.05. Kör nokta görüntüleme cihazı
42.06. Elektrikle çalışan dış dikiz aynaları
43. Sürücü koltuğu pozisyonu
43.01. Normal görüş sağlayacak yükseklikte, direksiyon ve pedaldan normal uzaklıkta sürücü koltuğu
43.02. Vücut şekline göre uyarlanan sürücü koltuğu
43.03. Sabit duruş için sırt destekli sürücü koltuğu
43.04. Kol dayanağı olan sürücü koltuğu
43.06. Ayarlanabilir emniyet kemeri
43.07. Sabit bir duruş için destekli emniyet kemeri
44. Motosiklet modifikasyonları
44.01. Tek elle işletilen fren
44.02. Uyarlanmış ön frenler
44.03. Uyarlanmış arka frenler
44.04. Uyarlanmış hız sistemi
44.08. Motosiklet hareket halinde, dururken ve beklerken sürücünün iki ayağının da aynı anda yere değebileceği  şekilde uyarlanmış koltuk yüksekliği,
44.09. Azami birim kuvveti ile çalıştırılan ön fren …(N)    (örneğin: “44.09(140N)”)
44.10. Azami birim kuvveti ile çalıştırılan arka fren …(N) (örneğin: “44.10(140N)”)
44.11. Uyarlanmış ayak dayama yeri
44.12. Uyarlanmış tutma kolu
45. Sadece sepetli motosiklet kullanabilir
46. Sadece üç tekerlekli motosiklet kullanabilir
47.  İki tekerlekli araç kullanamaz
50. Sadece…………..plaka/şasi numaralı aracı kullanabilir.
78. Sadece otomatik vitesli araç kullanabilir
102. Ticari araç, resmi araç, ambulans kullanamaz

Konu hakkında görüşlerinizi belirtmek istermisiniz?